Bánhatja, hogy perelt a Kolozsvári Magyar Napokat befeketítő újságíró


-A A+

Megerősítette az alapfokú ítéletet, és jogerősen elutasította a kolozsvári ítélőtábla a Kolozsvári Magyar Napokról tendenciózus tudósítást készítő újságírónő 100 ezer eurós kártérítési követelését a Román Televízióval (TVR) szemben. Amellett, hogy nem kapja meg a kért összeget, Diana Apahideannak ki kell fizetnie a 7100 lejes perköltséget is.

Mint korábban írtuk, Diana Apahidean a TVR kolozsvári regionális stúdiójának külsős munkatársaként 2015-ben augusztusában készített uszító tudósítást a Kolozsvári Magyar Napok keretében fellépő Beatrice koncertjéről. Ebben azt sugallta, hogy irredenta rendezvénysorozat zajlik kincses városban, és úgy értelmezte, hogy az együttes XX. század című dala kedvező fényben tüntette fel Sztálint, Hitlert és az Iszlám Államot.

A riport egy olyan, a kolozsvári repertoárban nem szereplő, videomegosztóról letöltött 2009-es koncertrészlettel kezdődött, amelyen Nagy Feró azt énekelte: "csak azért is lesz, Kolozsváros ismét magyar város lesz". A Diana Apahidean által forgatott anyagot Adrian Rozenberg felelős szerkesztő a kolozsvári regionális stúdióban nem engedte adásba, egyoldalúnak ítélte, és kiegészítését javasolta. Ennek ellenére a TVR központi csatornáinak híradóiban többször is adásba került.

A TVR etikai bizottsága 2016 októberében megállapította: az adásba került tudósítások megsértették a közszolgálati médium etikai kódexét. Később, 2017 februárjában az Országos Audiovizuális Tanács (CNA) tízezer lejes bírságot szabott ki a Román Televízió 1-es csatornájára, amiért a Beatrice együttes kolozsvári koncertjéről készült anyagával megszegte a tárgyilagos tájékoztatásra vonatkozó előírásokat. 

A TVR kolozsvári regionális stúdiója 2016 szeptemberében szerződést bontott az újságíróval, arra hivatkozva, hogy nincs keretük külsős munkatársakra. A jelenleg a tordai polgármesteri hivatal szóvivőjeként tevékenykedő Diana Apahidean nem hagyta annyiban: egy évre rá keresetet nyújtott be a törvényszékre, amelyben perbe hívta bukaresti TVR-t és a regionális stúdiót.

Az újságíró 100 ezer eurós vagyoni kártérítést kért a szakmai jó hírének és emberi méltóságának megsértése miatt. Arra akarta kötelezni a két médiaintézményt, hogy a sajtón keresztül kérjenek tőle elnézést az okozott sérelmekért. Emellett azt kérte, hogy a TVR vegye le a honlapjáról az etikai bizottság elmarasztaló jelentését.

A Kolozs megyei törvényszék a 2018 decemberében hozott alapfokú ítéletében a TVR perbehívását megalapozatlannak nyilvánította és elutasította. Emellett arra kötelezte Diana Apahideant, hogy fizessen ki 6 939 lej perköltséget a TVR-nek. Ez az ítéletet idén január 21-én megerősítette a kolozsvári táblabíróság. E szerint a kártérítési követelését elutasították, és az időközben 7 117,50 lejre nőtt perköltség kifizetésére kötelezte az újságírót.

HIRDETÉS







EZT OLVASTA MÁR?

X