FRISSÍTVE - Váta Lóránd kontra Transindex: másodfokon megnyerte a sajtópert a színművész


-A A+

FRISSÍTVE: Részben helyt adott a színművész fellebbezésének, és Váta Lóránd javára döntött másodfokon a Transindex elleni sajtóperben a kolozsvári ítélőtábla. A portálnak van még egy úgynevezett felfolyamodási lehetősége a legfelsőbb bíróságon.

A szerdán kihirdetett ítéletet a Kolozsvári Állami Magyar Színház társulatának tagja aznap este hozta nyilvánosságra a Facebook-oldalán. E szerint a fellebbviteli bíróság megállapította: Kulcsár Árpád akkori főszerkesztő két olyan írást közölt Váta Lórándról 2017-ben a Transindexen, amelyek foltot ejtettek a becsületén, sértették a jó hírnevét és a magánéletét.

Az ítélőtábla arra kötelezte a Kolozsváron szerkesztett portált, hogy törölje a színművészről szóló két írást, közölje le a sajtóperben hozott másodfokú ítélet szövegét, és fizessen 1000 lejes erkölcsi kártérítést a sértettnek. Bár az ítélet másodfokon születetett, az indoklásától közzétett 30 napon belül felfolyamodvánnyal megóvható.

"Tegnap múlt két éve, hogy Kulcsár Árpád és a Transindex megpróbálta az életemet pokollá tenni két amatőr, szeméttel teli irománnyal. A mai napon a fellebbviteli törvényszék másodfokon igazságot tett az én javamra" – kommentálta az ítéletet a Facebook-oldalán a színművész.

 

Váta Lóránd alapfokon elveszítette a sajtópert. A kolozsvári törvényszék a 2018 decemberében kihirdetett ítéletében alaptalannak nyilvánította és elutasította a portál kiadója és volt főszerkesztője, Kulcsár Árpád elleni keresetét, amelyben 50 ezer euró erkölcsi kártérítést kért az alperesektől. Ezt az ítéletet a kolozsvári táblabíróság megsemmisítette, de az erkölcsi kártérítés összegét 1000 lejre csökkentette.

Váta Lóránd a Maszolnak azt mondta: nem zavarja az erkölcsi kártérítés összegének csökkentése. "Nem a pénz volt a fontos. Itt az a fontos, hogy kimondták, amit ki kellett mondani” – jelentette ki a színművész. Azt azonban maga sem értette, hogy miként fellebbezhető meg egy másodfokú ítélet. "Ügyvédem szerint egy ilyen ítéletet kizárólag procedurális okokra hivatkozva, a legfelsőbb bíróságon lehet egy fefolyamodvánnyal megóvni" – magyarázta.

Romániában se szeri, se száma a sajtópereknek, de egy kézen meg lehet számolni azokat, amelyekben magyar sajtótermékek és magyar újságírók érintettek. A talán legismertebb ilyen pert Csibi István indította a Krónika és vezető szerkesztője, Rostás Szabolcs ellen, aki tényfeltáró írást közölt a csíkszeredai üzletember kétes meggazdagodásáról és alvilági módszereiről. Az újságírót 2004 tavaszán első fokon felmentette a bíróság. Csibi István fellebbezni már nem tudott, mert a hatóságok letartóztatták. 

A "Wélemény" rovatban vádolták meg Vátát

Mint ismert, a Váta Lóránd által kifogásolt első írás a Transindex címoldalán jelent meg 2017. november 5-én, vezető anyagként, és Kulcsár Árpád jegyezte. Mindmáig tisztázatlan okokból másnap egy időre eltűnt a címoldalról, s csak a "Wélemény" nevű publicisztika rovatban volt elérhető. Írásában a portál akkori főszerkesztője azt állította, hogy színművész több alkalommal is szexuálisan zaklatta az egyik – Szabi nevű – barátját.

A portál a következő nap újabb írást közölt, ezúttal szerző nélkül. Ebben a színészt egy volt lakótársa, Barta Máté vádolja szexuális zaklatással. Váta Lóránd már akkor közölte Facebook-oldalán, hogy a Transindexen megjelenteket rágalomnak és a szándékos befeketítésnek tekinti. Reagálása végén jelezte, hogy „a hamis tényeken alapuló írásokat közlő médiacsatornának” ezért vállalnia kell a jogi következményeket. A színész 2017. december 12-én nyújtotta be keresetét a Kolozs megyei törvényszékre.

Kulcsár lemondott, miután a MÚRE „elítélte”

Az ügyben akkor állást foglalt a Magyar Újságírók Romániai Egyesületének becsületbírósága is. Az etikai testület lejárató kampánynak minősítette a Váta Lórándot szexuális zaklatással vádoló írásokat, és felkérte a Transindex főszerkesztőjét, hogy nyilvánosan kérjen elnézést „az emberi méltóságában megsértett és megalapozatlanul bizonyítékok nélkül megvádolt” színésztől. Ezek után Kulcsár Árpád lemondott a főszerkesztői tisztségéről.

„Elismerem, hogy komoly hibát követtünk el, és ezért Váta Lóránd felé valóban bocsánatkéréssel tartozunk” – indokolta önkéntes távozását a portál éléről a Transindexen megjelent írásában. Mentségül azt hozta fel, hogy nem volt precedens arra, amit megpróbált, az erdélyi magyar sajtó hasonló eseteket nem tárt még fel.

A Trandsindex szerkesztősége csütörtökön közölte: a bírói indoklás közzététele után megfontolják a további jogi lépések megtételének lehetőségét.

HIRDETÉS







EZT OLVASTA MÁR?

X