Mumifikáló műhelyt és aranyozott múmiamaszkot tártak fel Egyiptomban
    Tekla
    • Gyergyószentmiklós
    • Beszterce

Mumifikáló műhelyt és aranyozott múmiamaszkot tártak fel Egyiptomban

Az ókori 26. egyiptomi dinasztia korából származó mumifikáló műhelyt és számos sírt tárt fel egy német–egyiptomi régészcsoport Kairó közelében, egy Szakkarában folyó ásatáson. A leletek között szerepel egy mintegy 2500 éves aranyozott múmiamaszk is.

Az ásatások két éve Unisz fáraó piramisától délre kezdődtek, ahol utoljára több mint száz éve, 1900-ban végeztek kutatásokat. A Tübingeni Egyetem régészeiből és egyiptomi régészekből álló csoport a napokban számolt be felfedezéseiről egy sajtókonferencián. Elhangzott, hogy az archeológusok 3D-s technológiát használták a feltáráshoz a Nílus mentén fekvő ókori nekropoliszban.

A régészek két hónapja bukkantak rá a szaiszi-perzsa korszakból – Krisztus előtt 664–404 –, a 26. dinasztia korából származó 30 méter mély aknára, amelyben számos sírkamra, több mint harminc múmia, öt szarkofág és egy fakoporsó rejtőzött. A helyszínen egy mumifikáló műhelyt is feltártak, amelyben a balzsamozáshoz használt edényeket is találtak. A szakemberek szerint a felfedezés révén többet tudhatunk meg a 26. dinasztia korának temetkezéséről, a korabeli mumifikálásról.

A mostani lelet egy valóságos „aranybánya”, hiszen számos információt nyújt a kutatóknak, egyebek mellett megtudhatják az olajok kémiai összetételét – mondta a kutatócsoport ásatásainak vezetője, Ramadan Badry Huszein.

Egy újabb izgalmas felfedezés

A régészcsoport másik szenzációs felfedezése egy erősen sérült fakoporsóból került elő. A feltehetően 2500 éves maszk, amelyről a kairói Egyiptomi Múzeumban végzett első vizsgálatok azt mutatták ki, hogy főként ezüstből áll és részben aranyozott. Az egyiptológusok igazi ritkaságnak tartják a leletet, mivel nagyon kevés nemesfém maszk maradt fenn, az ókori egyiptomi méltóságok sírjainak többségét ugyanis már az ókorban kifosztották. Korábban két hasonló maszk került elő egyiptomi sírokból, a legutóbbi 1939-ben.

Musztafa Vaziri, az egyiptomi régészeti tanács vezetője hangsúlyozta: ez csupán a kezdete egy új felfedezésnek, a régészeti helyszínen még sok munka vár a szakemberekre. Hozzátette: az öt megtalált szarkofág közül négy érintetlenül került elő, amelyek feltárása izgalomban tartja a régészeket.