Komoly felfedezést tettek egy Naprendszeren kívüli bolygón
  • 2018. szeptember 19., szerda
    Vilhelmina

Komoly felfedezést tettek egy Naprendszeren kívüli bolygón

A Földtől 700 fényévnyire lévő nagy, forró exobolygó légkörében a Hubble és a Spitzer űrteleszkópok segítségével tették a felfedezést a NASA kutatói.

Bár a kutatók számítottak arra, hogy vizet fognak látni, meglepte őket, hogy milyen sokra bukkantak. A WASP-39b jelű bolygó tömege nagyjából megegyezik a Szaturnuszéval, de háromszor annyi víz található a légkörében – közölte az amerikai űrügynökség.

A Naprendszerben nincs másik, ehhez hasonló bolygó, a WASP-39b révén a tudósok betekintést nyerhetnek abba, hogyan és hol fejlődnek ki bolygók egy csillag körül. "Ki kell tekintenünk ahhoz, hogy megérthessük saját naprendszerünket" – idézi Hannah Wakefordot a Hubble honlapján olvasható közlemény.

"Az exobolygók megmutatják, hogy a bolygóképződés sokkal bonyolultabb, mint hittük" – mondta a baltimore-i Space Telescope Science Institute munkatársa.

A Szűz csillagképben lévő WASP-39b négynaponta kerüli meg napszerű csillagát, a WASP-39-et. Jelenleg az exobolygó több mint 20-szor közelebb van csillagához, mint a Föld a Naphoz. A bolygó kötött tengelyforgású, tehát felszínének mindig ugyanaz a része mutat a csillag felé a NASA szerint.

A bolygó légkörén átszűrődő csillagfényt alkotóelemeire bontották, így találtak bizonyítékot a kutatók nagy mennyiségű vízpára jelenlétére. A Hubble és a Spitzer űrteleszkópok használatával egy exobolygónak a jelenlegi technológiával elérhető legteljesebb spektrumú képét sikerült megalkotniuk a szakértőknek. "Ez a spektrum eddig a legszebb példa arra, hogyan nézhet ki egy exobolygó-légkör" – magyarázta Wakeford.

A kutatók a továbbiakban a NASA 2019-ben az űrbe kerülő James Webb űrteleszkópját tervezik használni, hogy még teljesebb színképet kapjanak.