• 2017. szeptember 26., kedd
    Jusztina
  • 12°
    Kolozsvár
    • Csíkszereda
    • 14°
      Székelyudvarhely
    • 10°
      Gyergyószentmiklós
    • 14°
      Székelykeresztúr
    • 12°
      Kovászna
    • 12°
      Kézdivásárhely
    • Barót
    • Sepsiszentgyörgy
    • 16°
      Arad
    • 12°
      Gyulafehérvár
    • 14°
      Nagyvárad
    • 10°
      Beszterce
    • Déva
    • 15°
      Nagybánya
    • 14°
      Marosvásárhely
    • 13°
      Zilah
    • 15°
      Szatmár
    • 12°
      Nagyszeben
    • 15°
      Temesvár
    • Brassó
    • 17°
      Bukarest
  • 1 EUR = 4.5965 LEI
    • 1 USD = 3.8670 LEI
    • 1 GBP = 5.2337 LEI
    • 100 HUF = 1.4807 LEI

Az Egyesült Államokban működő orosz propagandamédiumokat vizsgál az FBI


-A A+



Az amerikai Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) vizsgálatot indított két, az orosz kormány által pénzelt, és az Egyesült Államokban működő médiaszervezet ellen, amelyeket azzal gyanúsítanak, hogy komoly szerepük volt a Donald Trump győzelméhez vezető Kreml-propaganda terjesztésében.

Az FBI egyik célpontja a Russia Today (RT), Moszkva egyik legismertebb angol nyelvű műsorszolgáltatója, míg a másik a szintén a Kreml szócsövének számító Sputnik News rádióadó és hírügynökség.

A nyomozók azt vizsgálják, hogy a külföldi érdekeket képviselő lobbistákra vonatkozó amerikai törvény értelmében be kell-e jegyeztetni a két szervezetet külföldi ügynökként. A törvényt még a második világháború előtt alkották a náci propaganda terjedésének megfékezésére.

A külföldi ügynökök bejegyzésére vonatkozó 1938-as törvény (FARA) értelmében mindenkinek jelentkeznie kell az amerikai igazságügyi minisztériumnál, aki egy külföldi kormány utasítására, kérésére vagy irányítása alatt tevékenykedik. A FARA kivételt tesz azokkal a médiaszervezetekkel, amelyek nem külföldi kormányokat szolgálnak ki. Ezt a mentességet élvezi a BBC brit műsorszolgáltató, valamint a Deutsche Welle nemzetközi német műsorszóró is. Ugyanakkor a Peking felügyelete alatt álló China Dailyt, az NHK Cosmomedia japán tévécsatornát és a dél-koreai Korean Broadcasting Systemet (KBS) például bejegyezték az igazságügyi minisztériumnál.Fotó: express.co.uk

Az amerikai hírszerzés egy januári jelentésében arra a következtetésre jutott, hogy az RT és a Sputnik a 2016-os amerikai elnökválasztási kampány során egy sokoldalú orosz titkosszolgálati művelet részei voltak, amelynek célja a demokrácia lejáratása és Trump győzelmének elősegítése volt. Ezzel az állítással a szóban forgó orosz médiumok néhány munkatársa is egyetért. A Sputnik „nem hírügynökség. Kívülről annak látszik, de valójában propagandagépezet" – mondta Andrew Feinberg, a Sputnik egykori fehér házi tudósítója.

Az FBI ügynökei a múlt hónapban két órán át faggatták Feinberget az orosz kormány befolyásáról. A volt tudósító elmondta, hogy a Sputnikkal fenntartott öt hónapos munkaviszonya alatt szerkesztőit csaknem kizárólag olyan történetek érdekelték, amelyekben a politikai összeesküvés játszotta a főszerepet. A rovatvezetők nem rejtették véka alá, hogy Moszkvából kapják az utasításokat. „Mindig is ostobának akarták láttatni az amerikai kormányt. Egyfolytában azt hallottam: Moszkva ezt akarja, Moszkva azt akarja" – tette hozzá Feinberg. Mingyija Gavaseli, a Sputnik washingtoni irodájának vezetője nem kívánta kommentálni az értesüléseket.

Az RT honlapján azt írta kedden, hogy levelet kapott az igazságügyi minisztériumtól: jegyeztesse be magát külföldi ügynökként. A szervezet nem tudatta, hogy eleget tesz-e a felszólításnak. „Az amerikai kormány újságíróink ellen indított háborújának célja az, hogy kiábrándítson minden álmodozó idealistát, aki még hisz a szólásszabadságban" – szögezte le az RT főszerkesztője, Margarita Szimonjan. A véleménynyilvánítás szabadságát azok teszik sírba, akik kitalálták" – fűzte hozzá.

HIRDETÉS







EZT OLVASTA MÁR?

X


popup